خمس برای جانشینی کی‌روش چقدر شانس دارد؟

سرمربی اسپانیایی تراکتور در شرایط فعلی فوتبال ایران گزینه مناسب برای هدایت تیم ملی به نظر می‌رسد

تعداد مربیان ایرانی که بتوانند مسئولیت سنگین هدایت تیم ملی را بپذیرند در حال حاضر انگشت‌شمار است - inn.ir

مصاحبه جدید مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی، درباره سرمربی آینده تیم ملی با مصاحبه قبلی‌ او که تاکید داشت انتخاب مربی خارجی به دلیل دردسر تراکنش‌های مالی با بانک‌های بین‌المللی منتفی است و فدراسیون فوتبال بهتر است سراغ مربی ایرانی برود، در تضاد است. او در اظهارنظر جدیدش گفت: «فعلا مشخص نیست سرمربی بعدی تیم ملی ایرانی باشد. روی هر دو گزینه ایرانی و خارجی کار می‌کنیم.»

تعداد مربیان ایرانی که بتوانند مسئولیت سنگین هدایت تیم ملی را بپذیرند در حال حاضر انگشت‌شمار است و از طرف دیگر مهدی تاج که از همکاری طولانی تیم ملی با کارلوس کی‌روش رضایت داشت، ترجیح می‌دهد دوباره سراغ یک مربی خارجی برود. مصاحبه جدید تاج شایعه مذاکره فدراسیون فوتبال با پاکو خمس، سرمربی اسپانیایی تراکتور، را هم تقویت می‌کند.

روزنامه اسپانیایی آس دو هفته قبل نوشت: «نام پاکو خمس در بین گزینه‌های هدایت تیم ملی ایران قرار گرفته و ممکن است او به‌زودی این سمت را بر عهده بگیرد. به نظر می‌رسد هواداران و تصمیم‌گیرندگان فوتبال ایران از سبک بازی تیم تراکتور و رشد تاکتیکی این تیم در هفته‌های اخیر شگفت‌زده شده‌اند و البته تراکتور تحت هدایت این سرمربی اسپانیایی توانسته است در این مدت خود را به رده‌های بالای جدول برساند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند تاج مذاکره با خمس را تکذیب کرده، آن‌ها که او را می‌شناسند، خوب می‌دانند که او دستش را هیچ‌وقت رو نمی‌کند، همان‌طور که پیش از بازگشت کی‌روش، شایعات درباره صحبت با این مربی پرتغالی را تایید نکرد.

آنچه بخت خمس برای جانشینی کی‌روش را بیشتر می‌کند، ناآشنایی فدراسیون فوتبال با مختصات فوتبال بین‌المللی و مشکلات مالی آن است. تاج بارها تاکید کرده که دنبال مربی خارجی کارنامه‌دار است، ولی چنین انتخابی به تخصص و سرمایه‌ای نیاز دارد که فدراسیون در حال حاضر از آن بی‌بهره است. از طرف دیگر، خمس در همین مدت کوتاه توانایی‌هایش را نشان داده است، مربی به‌روزی محسوب می‌شود و از فوتبال ایران شناختی نسبی دارد.

خمس که از میانه فصل روی نیمکت تراکتور نشست، در ۹ بازی ۱۸ امتیاز گرفت که متوسط دو امتیاز در هر بازی را نشان می‌دهد و بیشتر از متوسط امتیاز گل‌محمدی و سا پینتو در پرسپولیس و استقلال (۱.۹۵) است. در لیگ بیست‌ودوم فقط ژوزه مورایس، سرمربی سپاهان، با متوسط امتیاز ۲.۰۵ عملکرد بهتری از خمس داشت.

این روزها بحث بازی دوستانه ایران مقابل عراق در روزهای فیفای فروردین‌ماه داغ است ولی فدراسیون فوتبال هنوز سرمربی جدیدی برای تیم ملی انتخاب نکرده است. در این شرایط، شایعه شده که فدراسیون ممکن است برای این بازی یک سرمربی موقت تعیین کند تا بعد از پایان لیگ بیست‌ودوم، خمس را برای هدایت تیم ملی از تبریز به تهران بیاورد.

تحریم‌های بانکی باعث می‌شود همکاری با هر مربی خارجی برای فدراسیون‌های ورزشی و باشگاه‌های ایرانی بسیار دشوار باشد اما آن‌ها اغلب از مسیرهای غیرقانونی جابه‌جایی پول استفاده می‌کنند. مربیان معتبر هم به‌سختی می‌پذیرند که دستمزد خود را از مسیر غیرقانونی انتقال پول دریافت کنند، مگر مربیانی که به این فضای کار غیرمتعارف در ایران عادت کرده باشند.

در میانه اعتراض‌های سراسری مردم ایران نیز مربیان و بازیکنان جدید خارجی برای کار در ورزش ایران دچار تردید می‌شوند، چون با بررسی اخبار خشونت حاکمیت علیه معترضان، احساس امنیت ندارند.

بیشتر از فوتبال